Berlingske Business

3F foreslår valgfrie helligdage

pix-fri
Foto:

3F mener, at man fremover selv skal kunne vælge, hvornår man vil holde sine helligdage. Det er ikke usandsynligt, vurderer forsker.

Overenskomsterne burde være mindre afhængige af kristne helligdage, mener 3F. Fagforbundet foreslår, at alle uanset religion får en pulje med helligdage, som man kan placere, hvor man vil.

- Vi skal sende et signal til de etniske minoriteter om, at vi gerne vil tage hensyn til dem, lige så vel som vi vil tage hensyn til etniske danskere, når de gerne vil have fri juleaften, siger næstformand i 3F Jane Korczak.

Læs også: Tilbage fra ferie – uden energi

I praksis vil forslaget betyde, at man som eksempelvis muslim kan hjælpe til på plejehjemmet eller sygehuset på en kristen helligdag som juleaften. Til gengæld kan en muslim blive hjemme på en islamisk helligdag. Dermed vil arbejdsmarkedet blive mere fleksibelt, mener 3F.

Arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Flemming Ibsen vurderer, at det er sandsynligt, at forslaget kan blive virkelighed, men valgfrie helligdage indebærer også flere udfordringer.

- Der er nogle problemer i forhold til arbejdets organisering og tilrettelæggelse. På nogle arbejdspladser er der ikke et øje i jule- og påskedage, og så kan det ikke nytte noget, at indvandrerne kommer på arbejde, siger han.

3F diskuterer stadig forslaget internt og har derfor endnu ikke formuleret et krav til kommende overenskomstforhandlinger.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen