Del : SMS
Berlingske Business

3F affejer Vejlegården: Vi har fulgt reglerne

3F demonstrerer uden for Arbejdsretten i forbindelse med sagen om Vejlegården
3F demonstrerer uden for Arbejdsretten i forbindelse med sagen om Vejlegården Foto:

Gruppeformand for restaurationsområdet i 3F i Vejle, Henning Troelsen, sidder tirsdag eftermiddag i vidneskranken i Arbejdsretten i sagen om restaurant Vejlegården og afviser, at fagforeningens metoder er ulovlige.

Artiklen fortsætter under annoncen

"Det er en del af vores arbejde at tegne overenskomster. Specielt på restaurationsområdet er der behov for at øge organiseringen. Det kom bag på os, at den ny forpagter på restauranten ikke ønskede at indgå overenskomst. De tre tidligere forpagtere var overenskomstdækkede, og vi havde medlemmer på virksomheden," sagde Henning Troelsen fra 3F og fortsatte:

"Vi valgte at bruge de redskaber, den danske model giver os adgang til, nemlig konflikt og sympatikonflikt, da vi ikke kunne få en aftale på normal vis med en tiltrædelsesaftale," forklarede han.

Henning Troelsen afviste Vejlegårdens ejer, Amin Skovs anklager om chikane af hans kunder fra 3Fs blokadevagter og henviste til, at mange af restaurantens gæster har kørt henover 3Fs grund, fordi de er nabo til restauranten og kan se nærmest direkte over til hinanden.

Netop nu sidder Amin Skov i vidneskranken i sagen om konflikten på Vejlegården, hvor Kristelig Arbejdsgiverforening forsøger at

Desuden ophørte 3F med at omdele løbesedler til potentielle kunder til restauranten, efter at Vejlegården første gang klagede over metoderne tilbage i marts.

"Da vi fik at vide, at det kunne opfattes som kundeboycut gjorde vi noget ved det, for det må man ikke. Vi har hele tiden bakket baglæns, hver gang der er blevet rejst tvivl om vores metoder, det er den linje, vi har kørt" sagde han og forklarede også, at det er normalt, at fagforeningen retter henvendelse til andre virksomheder når der er konflikt.

"Men igen så stoppede vi i det øjeblik vores skrivelse kunne opfattes som kundeboycut. Det, vi har gjort, er ikke retsstridigt, og de klager, vi har fået undervejs, har vi taget til efterretning," sagde han og tilføjde:

"Men Vejlegården har haft markant flere gæster i løbet af konflikten", siger han og henviser til et af de centrale spørgsmål i sagen, nemlig i hvor høj grad konflikten har skadet Vejlegården økonomisk. 

Vejlegårdens ejer, Amin Skov, har i Arbejdsretten forklaret, at han få uger efter, at han overtog den konkursramte restaurant i starten af november 2011, blev kontaktet af 3F. Men han valgte den kristelige overenskomst i stedet for 3Fs.

Det har ifølge Amin skov fået store økonomiske konsekvenser. Det er i retten kommet frem, at Vejlegården på grund af 3Fs sympatikonflikter nu må betale mere for sine leverancer af øl og vand og taber godt 30.000 om året i bonusordninger fra Carlsberg og Tuborg. Amin Skov bliver nødt til selv at hente sine leverancer.

"Og når mine annoncer ikke længere kan komme i Vejle Amts Folkeblad, så har det også betydning for vores økonomi," sagde Amin Skov fra vidneskranken i Arbejdsretten.

Endvidere har 3F også forhindret ham i at få post, herunder fra det offentlige og regninger, som han derfor ikke har kunnet betale. Endelig har sympatikonflikten betydet, at restauranten ikke har kunnet få hentet affald.

Afhøringen af vidnerne fortsætter og skal forsøge at besvare flere spørgsmål, blandt andet om sammenligningen mellem 3Fs overenskomst med Horesta og den kristelige overenskomst.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere